Menu Index Nieuws CD-productie Omroepproductie Opnameleiding Bloomline Studio & Steinway D Grand Postproductie CD/DVD-service Salvage & Expertise Bloomline.net, the Network of Independent Artists Webcasting Bedrijf Contact Download
Bloomline Coryphée / Natuurlijke muziekopname, productie & faciliteiten

Speuren naar natuurlijkheid
Over Bloomline Coryphée VOF

Naar een interview met Jorn Mineur en Leo de Klerk (foto Eelco Grimm)
© Pro Audio Magazine, 10-jarig jubileumnummer November 1999


Jorn Mineur en Leo de Klerk Door Eelco Grimm

Bij binnenkomst valt me gelijk weer de aangename sfeer in de studio op, al is het niet de eerste keer dat ik hier kom. De akoestiek van de ruimte ademt op de een of andere manier. Verder is het een eigenaardige mix van doordachtheid en rommeligheid die je direct op je gemak stelt: hier mag je jezelf zijn.

Bijna levend bewijs voor het succes van de studio is de Steinway D concertvleugel die sinds een paar jaar het middelpunt in de studioruimte vormt. Het prachtige instrument stamt uit 1965 en heeft een rijke historie. Zo is het onder andere gebruikt tijdens opnamen van Claudio Arrau voor Philips in de jaren zeventig. Onlangs heeft Leo hem door Steinway volledig laten reviseren en intoneren.


[Naar boven]  [Studio]  [Microfoontechniek]  [Muziekregie]
[Montagetechniek]  [Coryphée]  [Joint venture]  [bloomline.net]



Studio

Leo: "Ik wilde een studioruimte hebben waar je in principe akoestische muziekinstrumenten goed op zou kunnen nemen. Ik kwam er al snel achter dat deze ruimte lang niet groot geoeg was om een echte zaalakoestiek in te maken. Het doel werd een ruimte met een natuurlijke, neutrale klank die de muziek niet in de weg zat en waar je door middel van opgalmen het gewenste effect kon bereiken.

"Ik bouwde de controlekamer volgens het Live End Dead End (LEDE-)principe: akoestisch dood rond de luidsprekers om vroege reflecties te vermijden, maar levend in het achterste deel van de kamer om een redelijke atmosfeer te behouden. Toen de studio af was kwam Ben Kok van Peutz hier zijn eerste TEF-metingen doen. De studioruimte is min of meer op vergelijkbare ideeën gebaseerd, met een gevarieerde akoestiek door de ruimte heen. Vrij droog in het midden en meer levendig aan de randen -LEDE in een cirkel als het ware.

"Het voordeel is dat in het midden de galmstraal vrij groot is, maar dat de musici toch een aangename ruimte hebben om in te spelen. In de praktijk heeft het zich uitstekend bewezen: er zijn hier zonder problemen ensembles van twaalf man of meer opgenomen, en vakbladen hebben opnamen geprezen om de natuurlijke klank. Deze ruimte geeft me de vrijheid om de illusie te creëren waar de opname om vraagt, in tegenstelling tot een echte zaal die een eigen klank heeft waar je het mee zult moeten doen."


[Naar boven]  [Studio]  [Microfoontechniek]  [Muziekregie]
[Montagetechniek]  [Coryphée]  [Joint venture]  [bloomline.net]



Microfoontechniek

Leo: "Van het begin af aan heb ik met minimale microfoontechnieken gewerkt. In eerste instantie was het uit nood geboren: ik had namelijk maar twee microfoons. Dat waren twee Schoeps CMT56's met toonadervoeding en die klonken in hun 'acht'-positie het beste, dus ik maakte een 'Blumlein'-opstelling. Daar heb ik in die tijd ook de naam van de studio van afgeleid. Ik nam zo salsa-orkesten op, jazz, tango, maar ook funk, blues en hardrock! Ik zette gewoon de hele club eromheen en bleef net zo lang schuiven met de mensen tot het er goed op stond. Het werkte bijzonder overtuigend als afspiegeling van de werkelijkheid en het aardige daarbij was dat iedereen elkaar kon zien en goed kon samenspelen. Later heb ik altijd teruggegrepen naar deze manier van werken. Stel dat in een orkest de balans niet klopt, er is een instrument te zacht. Dan kun je daar een steunmicrofoon bijzetten, mar daarmee haal je dat instrument uit de contekst van het geheel. Door hem in plaats daarvan gewoon wat meer naar voren te halen of wat hoger te zetten, komt het instrument vaak net zo goed meer in focus. Psychologisch is dat bovendien beter, omdat de betreffende muzikant zich nu belangrijker voelt en daar ook naar zal gaan spelen. Een steunmicrofoon geeft je meer het gevoel dat je voyeuristisch in de gaten gehouden wordt."

Apparatuur Bloomline Coryphée

Hoewel zowel Leo als Jorn benadrukken dat bij hen techniek slechts als 'gereedschap' wordt beschouwd, valt het bijzonder hoge niveau van hun apparatuur op. Zo heeft Bloomline Coryphée een microfoonpark van maar liefst 60 topmicrofoons van B&K, Schoeps, Neumann, Sennheiser en Shure. Sommigen daarvan zijn voorzien van gemodificeerde electronica door Henk Prince of Ron Geluk. Er zijn Millennia Media voorversterkers, Prism Sound-converters, custom made mengtafels (o.a. Ton Verhoef), 24 bit-opnamemogelijkheden, etc. Binnenkort zal het nieuwe Sonic Solutions HDSP-systeem geleverd gaan worden met mogelijkheden voor high sampling en surround.


[Naar boven]  [Studio]  [Microfoontechniek]  [Muziekregie]
[Montagetechniek]  [Coryphée]  [Joint venture]  [bloomline.net]



Muziekregie

"Mijn interesse is iemand met een verhaal en hoe je dat het beste in de huiskamer krijgt, terwijl de directe interactie tussen de muzikant en de luisteraar dan niet bestaat. Opnametechniek voegt er in principe weinig aan toe, die kan hooguit de boodschap in de weg zitten. Belangrijker is de rol die je speelt als muziekregisseur. Je probeert extra veel duidelijkheid te krijgen in het verhaal van de muzikant, want zoals gezegd ontbreekt het direct contact. Mijn belangrijkste wapen daarbij is de combinatie van feedback naar de muzikant en montagetechniek.


[Naar boven]  [Studio]  [Microfoontechniek]  [Muziekregie]
[Montagetechniek]  [Coryphée]  [Joint venture]  [bloomline.net]



Montagetechniek

"Naast de muziek heb ik me van het begin af aan ook geprofileerd in het bedrijfsleven. Daarbij ging ik wel altijd van hetzelfde principe uit: er is een performance en die zetten we tussen twee luidsprekers neer. Op die manier heb ik bijvoorbeeld veel talencursussen, commercials en kinderverhalen gedaan. LOI, Rolf Onderwijs, het CCIB, medische instructiebanden voor Hoffman-Laroche. Ik heb er erg veel van geleerd, vooral snel monteren! En daarbij moet je ook denken aan manipulatietechnieken waarbij je woorden repareert met vergelijkbare klanken uit totaal andere woorden. Dan hoefde een spreker niet terug te komen. Dit was natuurlijk alleen mogelijk danzij het Sonic-systeem. Voor de opdrachtgever grensden dit soort dingen natuurlijk aan het onwaarschijnlijke en hun vertrouwen groeide enorm. Dat is erg prettig, maar op een bepaald moment moet je op gaan passen, want dan denkt men dat echt alles mogelijk is. Zo zijn er musici die moeite hebben met een bepaalde overgang en er dan van tevoren al vanuit gaan dat we die gaan knippen. Dat kan dus nooit iets worden; die overgang moet gespeeld worden. Maar dat was nu juist hun technische probleem! Om hier samen uit te komen en dan tijdens de montage alles in elkaar te zien vallen vind ik echt een van de mooiste dingen die er bestaan."


[Naar boven]  [Studio]  [Microfoontechniek]  [Muziekregie]
[Montagetechniek]  [Coryphée]  [Joint venture]  [bloomline.net]



Coryphée

Jorn Mineur is sinds 1992 actief als muziekregisseur en opnametechnicus, toen hij zijn bedrijf Coryphée begon voor klassieke opnamen op locatie. "In die tijd had ik, net als Leo, maar een handjevol microfoons tot mijn beschikking voor mijn eigen CD-opnamen, terwijl de omroepopnamen waar ik als muziekregisseur bij betrokken was soms met dertig microfoons te lijf werden gegaan. Hoewel het buitengewoon lastig was om, hinkend op die twee poten, toch een eigen visie te kunnen uitdragen, was het een leerzame tijd. De 'eigen' producties die ik toen met twee of vier microfoons maakte bevallen mij nog steeds erg goed. Bij de omroepen, waar ik meestal het Concertgebouworkest en het Rotterdams Philharmonisch Orkest 'deed', bestond toen en bestaat nog steeds de gewoonte om een, wat ik noem 'mengtafelbalans' te maken: de muziekregisseur noemt alle solo's op en de technicus schuift (als het meezit) de overeenkomstige fader open. Ik heb hier nooit aan meegedaan, en altijd mij en het team gedwongen om één balans per compositie te maken. Een muziekregisseur met dertig microfoons heeft teveel macht van het verkeerde soort. Zelfs een dirigent kan niet meer doen dan aangeven, wat een musicus vervolgens doet mag je als muziekregisseur niet zomaar veranderen.


[Naar boven]  [Studio]  [Microfoontechniek]  [Muziekregie]
[Montagetechniek]  [Coryphée]  [Joint venture]  [bloomline.net]



Joint venture

"Leo en ik ontmoetten elkaar een jaar of vijf geleden. Het bleek al snel dat onze ideeëen hoe je musici benadert en hoe je een productie tot stand brengt heel erg overeenstemden. Dat schiep een band en we zochten elkaar dan ook regelmatig op om opnamen te laten horen. Later begonnen we een apparatuur-pool en riepen we elkaars hulp in bij spoedklussen. Dat ging zo naar tevredenheid van alle partijen dat we op een gegeven moment het vertrouwen kregen dat we elkaar konden vervangen. Toen begon het aantrekkelijk te worden om een echte samenwerking te beginnen."

Leo: "Daarbij kwam dat de markt aan het veranderen was. Artiesten in onze kring gaan steeds meer het heft in eigen handen nemen. De platenmaatschappij wordt min of meer afnemer van de artiest die zijn product zelf ontwikkelt en voorfinanciert. De geluidstechnicus/producer participeert daar vaak in. Dat ga je niet in je eentje doen. Daar heb je een bredere basis voor nodig, je zult taken moeten verdelen."


[Naar boven]  [Studio]  [Microfoontechniek]  [Muziekregie]
[Montagetechniek]  [Coryphée]  [Joint venture]  [bloomline.net]



<www.bloomline.net>

Jorn: "Het ontstaan van onze website <www.bloomline.net> is eigenlijk een logisch gevolg van die veranderde markt. De artiesten worden gedwongen om hun eigen publiek aan te spreken en het gebruik van internet ligt dan voor de hand. Maar met alleen een eigen homepage kom je er niet; binnen dit soort specialistische muziekgenres zul je moeten samenwerken met andere artiesten."

Leo: "Onze website is een initiatief waaraan zelfstandig ondernemende ensembles, artiesten, componisten, kunstenaars, producers, etc. deel kunnen nemen. Waar je op hoopt is een kruisbestuiving, niet alleen op gebied van marketing en verkoop maar ook op artistiek gebied.

"Eén van de punten die wij voorop stelden was dat er een professionele internet-shop moest zijn. Die hebben we samen met Sony DADC opgezet en er kan 'secure' worden gekocht zoals dat heet. Het concept is dat de artiesten reclame maken voor de website. Op die manier brengen ze hun publiek ook in contact met de producten van andere artiesten, wat natuurlijk één van de doeleinden is.

Jorn: "Je hebt als producer een enorme kennis op artistiek en muzikaal gebied omdat je zo'n direct contact hebt met ontzettend veel musici. Daardoor weet je veel meer van ze dan iemand van een platenmaatschappij ooit zal lukken. We hebben het idee dat we daar op deze manier eindelijk wat extra's mee kunnen doen."


©2000 Bloomline Coryphée v.o.f.